Kisah Nabi Musa Menampar Malaikat Maut Sehingga Buta Kedua Matanya Kerana Satu Sebab.

Dalam sebuah hadis diriwayatkan tentang kisah malaikat maut yang ditampar Nabi Musa AS atas satu sebab… Apa sebabnya?

Dari Abu Hurairah RA, ketika beliau menyebutkan beberapa hadis, di antaranya bahwa Rasulullah SAW bersabda,

” Pada suatu ketika malaikat maut diutus Allah kepada Nabi Musa AS, dia berkata, ‘Penuhilah panggilan Tuhanmu.’ Malaikat maut tersebut ditampar oleh Nabi Musa hingga buta kedua matanya. Malaikat kembali kepada Allah dan berkata, ‘Engkau kirimkan aku kepada seorang hamba yang tidak ingin mati, dan mencolok mataku”

Kemudian Allah mengembalikan penglihatannya dan berfirman, ‘Kembalilah dan katakan, ‘Apakah kamu masih ingin hidup? Jika kamu masih menginginkan hidup, letakkan tanganmu di punggung lembu. Untuk setiap bulu yang tertutup oleh tanganmu, engkau masih berkesempatan hidup selama satu tahun.’

Musa bertanya, ‘Setelah itu apa?’ Dia menjawab, ‘Kemudian kamu akan mati!’ Musa berkata, ‘Kalau begitu sekarang kematian itu sudah dekat!’ Ia pun bermohon kepada Allah supaya mematikannya di dekat Baitul Maqdis (Yerussalem) dengan jarak satu lemparan batu.”

Rasulullah SAW melanjutkan, ” Kalau sekiranya aku berada di sana akan kutunjukkan kepadamu makamnya, yaitu di pinggir jalan dan di dekat tumpukan-tumpukan pasir merah.” (HR Bukhari, 1339; Ahmad, 2/269)

p/s: kalau anda tu setakat tampar budak kecik keluar hingus di kampung, anda belum layak lagi panggil diri anda samseng. Sesungguhnya Nabi Musa berganda lebih dasyat dari anda!!!

Sumber- Tambah Cheeze

Tengok video penuh – https://youtu.be/rzRgGBoBAGo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *